Prinášame vám obsah najnovších článkov o MTF STU v médiách, ktoré sme zaznamenali za ostatné obdobie:
1. TASR: Diplomové práce môžu otvoriť dvere zamestnávateľov
[teraz.sk; 13/10/2014; TASR ; Zaradenie: Školský servis]
http://skolskyservis.teraz.sk/skolstvo/the-best-student-project-2014/13551-clanok.html
Autori desiatich najlepších diplomových a bakalárskych prác, ktorí sa zapojili do projektu The best student project 2014, sa dnes zišli v Trnave vo finále súťaže.
Trnava 13. októbra (TASR) – Na pôde Materiálovotechnologickej fakulty Slovenskej technickej univerzity prezentovali svoje práce pred zástupcami zamestnávateľov. Témy si zvolili z oblasti priemyselného inžinierstva, manažérstva výroby či kvality.
Vyhlasovateľom súťaže je portál produktivne.sk, za ktorým stojí organizátor súťaže Radovan Martišovič. Podľa jeho slov je akcia zaujímavá tým, že je "organizovaná nadšencami z praxe, ktorí chceli absolventom vysokých škôl pomôcť sa zviditeľniť, ukázať svoje zaujímavé projekty a do budúcna viac prepojiť prax a školstvo".
"Do The best student project 2014 sa prihlásilo spolu tridsať vysokoškolákov zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a Trnave, Technickej univerzity v Košiciach, Vysokej školy manažmentu v Trenčíne a Žilinskej univerzity," informoval Martišovič. Ich práce posudzovala porota, zložená z odborníkov z viacerých významných výrobných spoločností, pôsobiacich na území Slovenska. "Chceme takto skontaktovať študentov s praktickou verejnosťou, s firmami, aby získali nielen nové kontakty, ale aby otvorili možnosti pre ďalších rovesníkov. Náš projekt chce tiež naučiť súkromnú sféru chodiť na vysoké školy a pýtať si študentov na spoluprácu," dodal Martišovič.
2. Trnava dnes: The best student project 2014 ovládli Trnavčania: Prvé, druhé aj tretie miesto pre študentov MTF-ky
[trnava.dnes24.sk; 14/10/2014; Dominika Handzušová ; Zaradenie: Trnava]
Finále súťaže sa uskutočnilo na pôde Materiálovotechnologickej fakulty v Trnave. Až deväť z desiatich finalistov zastupovalo práve túto fakultu. Nie je preto prekvapením, kto sa tešil z výhier.
Ako sme vás už informovali, portál Produktívne.sk vyhlásil súťaž o najlepšiu diplomovú prácu zameranú na zvyšovanie efektivity, produktivity a kvality. Má pomôcť absolventom vysokých škôl zviditeľniť sa, získať nové kontakty a vyhrať zaujímavé ceny.
Do súťaže sa zapojili študenti z celého Slovenska. Svoje zastúpenie mala Slovenská technická univerzita v Bratislave a Trnave, Technická univerzita v Košiciach, Vysoká škola manažmentu v Trenčíne a Žilinská univerzita. Do finále sa však prebojoval jediný zástupca košickej univerzity, ostatných deväť má svoj domov práve v Trnave.
Ceny pre najlepších
Víťazom prvého ročníka sa stal Vladimír Krajčo. Dostal tak možnosť absolvovať jeden z tréningových programov v hodnote 1500E. Navyše získal účasť na projekte v oblasti priemyselného inžinierstva alebo inovácií. Druhé miesto obsadil Filip Galgóci, ktorý sa bude môcť zúčastniť sa na tréningu projektového manažmentu v hodnote 500E. Tretie miesto patrí Jánovi Jurošovi. Odmenou mu bude účasť na konferencii, ktorú organizuje spoločnosť IPA Slovakia. Cenu za najlepšiu prácu v oblasti kvality získal Marián Drábik a pôjde tak na školenie v oblasti kvality v automotive v hodnote 500E. Cenu organizátora súťaže získal vyžrebovaný projekt – školenie na jednu z vybraných metód štíhlej výroby v hodnote 200E získal Matúš Zoričák.
Finálové projekty:
- Iveta Petrovičová – Aplikácia metódy DOE na stanovenie optimálnych úrovní vstupných faktorov
- Filip Galgóci – Návrh opatrení na úpravu dispozičného riešenia odbytového skladu oddelenia výroby osobných spojok a dvojhmotnostných zotrvačníkov spoločnosti ZF SACHS Slovakia
- Peter Eliáš – Návrh zefektívnenia systému plánovania výroby produktov Daimler 251/252 v podniku ZF Boge Elastmetall Slovakia v Trnave
- Vladimir Krajčo – Návrh efektívneho montážneho procesu na montážnom pracovisku VS 20 pomocou MTM UAS v podniku ZF Boge Elastmetall Slovakia v Trnave
- Petra Niklová – Zvyšovanie výkonnosti procesov prostredníctvom štandardizácie pracovísk v Martinrea Slovakia Fluid Systems
- Michal Demečko – Zavedenie 5S na vybraných pracoviskách v spoločnosti ArcelorMittal Frýdek-Místek
- Ján Juroš – Návrh na zefektívnenie procesu pretypovania vulkanizačných lisov pomocou metodiky SMED v podniku ZF Boge Elastmetall Slovakia v Trnave
- Marián Drábik –Projekt zvyšovania účinnosti systému LPA formou Kamishibai v spoločnosti Martinrea Slovakia Fluid Systems
- Ľubomír Kabát – Návrh na zefektívnenie procesov lepenia a cínovania v podniku VACUUMSCHMELZE, Horná Streda
- Monika Kollariková – Návrh ergonomickej racionalizácie procesov ručnej manipulácie a usporiadania vybraných pracovísk v podniku STREIT TRNAVA
Foto: facebook produktivne.sk
3. Hospodárske noviny: "Vyvíjam softvér pre najnovšie modely BMW"
[HN; 198/2014; 16/10/2014; s.: 9; Pavel Novotný ; Zaradenie: HN STORY]
KARIÉRA V NEMECKU l Roman Nagy vedie v Mníchove tím, ktorý zhotovuje počítačové systémy pre vozidlá bavorskej automobilky.
Pavel Novotný ©hn pavel.novotny@ecopress.sk
Bratislava – Kariéru softvérového vývojára rozbiehal doma na Slovensku. V roku 2001 sa presťahoval do Berlína, kde dostal zaujímavú pracovnú ponuku v jednej softvérovej firme. V tom čase sa táto spoločnosť zaoberala technológiami, ktoré boli na Slovensku ešte vo veľmi ranom štádiu vývoja. To bol však pre nášho rodáka Romana Nagya len začiatok úspešného príbehu v Nemecku. Dnes v Mníchove ako šéf vývojového tímu známej bavorskej automobilky BMW vedie tím dvoch desiatok softvérových vývojárov a testerov. V tejto pozícii zodpovedá za vývoj časti softvéru základných funkcií vozidla. "Sú to funkcie, ktoré sú zabudované do každého jedného vozidla značky BMW a MINI, bez ohľadu na rozsah jeho výbavy. Momentálne dokončujeme softvér pre nové BMW radu 7, ktorý príde na trh budúci rok. Paralelne rozbiehame projekty pre vozidlá, ktoré prídu na trh od roku 2017. Myslím, že fanúšikovia BMW sa naozaj majú na čo tešiť," hovorí 40-ročný Roman Nagy.
Minipočítače v aute
Absolvent Materiálovotechnologickej fakulty STU v Trnave má spolu so svojím tímom pod palcom vývoj softvéru, ktorý ovláda funkcie ako vnútorné či vonkajšie osvetlenie alebo ovládanie okien a stieračov. "V moderných vozidlách sú totiž takmer všetky funkcie ovládané elektronicky prostredníctvom tzv. elektronických riadiacich jednotiek. Tieto jednotky sú vlastne akési malé počítače bez monitora a klávesnice," pripomína Nagy. Aktuálne vyvíjaný model BMW má takýchto minipočítačov ukrytých vo vozidle niekoľko desiatok. V závislosti od výbavy ich môže byť až viac ako 80. "Tieto počítače navzájom komunikujú, vyhodnocujú stav rôznych senzorov, ako je poloha vypínačov či tlačidiel palubnej dosky, ale aj uhol pozície volantu alebo poloha brzdového a plynového pedála. Na základe týchto údajov potom v podstate riadia celé vozidlo." Roman Nagy aktívne vyvinul softvér pre riadenie vnútorného osvetlenia. "Týka sa to napríklad osvietenia jednotlivých častí auta rôznymi farbami, ktoré sa menia podľa stavu vozidla a akcií vodiča. Tento softvér sa využil pri najnovšom modeli X5, ktorý sa vyrába od minulého roka. Podobne som vnútorné osvetlenie vyvíjal aj pre elektrovozidlá i3 a i8," dodáva Nagy. Ten je zároveň spoluautorom niekoľkých patentov, ktoré sa stretli s veľkým úspechom.
Najprísnejšie kritériá
Vývoj softvéru pre najnovšie modely je dlhodobá záležitosť. "Táto fáza sa začína zhruba tri až štyri roky pred uvedením prvého vozidla s vyvíjanou funkciou na trh. Pritom sa, samozrejme, snažíme vo veľkej miere využiť a rozšíriť už existujúci softvér z aktuálnych modelov," pripomína dôležitý aspekt úspešný Slovák. Posledný rok vývoja je potom venovaný intenzívnemu testovaniu softvéru na rôznych simulátoroch aj priamo v prototypoch vozidiel. "Približne pol roka pred začiatkom výroby odovzdávame softvér produkcii. V tom čase však už väčšinou paralelne pracujeme na ďalšej generácii tejto funkcie pre nové typy vozidiel." Veľké množstvo týchto softvérov musí pritom spĺňať najvyššie kritériá pre spoľahlivosť. Pri ich zlyhaní by totiž mohla byť ohrozená bezpečnosť posádky vozidla. "Každý si zrejme vie predstaviť, čo by sa stalo, keby pri otočení volantom doľava boli kolesá nasmerované doprava, keby pri vysokej rýchlosti na diaľnici a prudkom daždi zrazu prestali fungovať stierače alebo keby sa pri nehode neotvoril airbag," uzatvára rozprávanie Roman Nagy.
Fáza vývoja softvéru sa začína zhruba tri až štyri roky pred uvedením prvého vozidla s vyvíjanou funkciou na trh. Roman Nagy, softvérový vývojár v BMW
Aké sú životné míľniky Romana Nagya
Narodil sa v roku 1974 v Smoleniciach, okres Trnava. Po skončení strednej školy absolvoval štúdium aplikovanej informatiky na trnavskej Materiálovotechnologickej fakulte Slovenskej technickej univerzity. Ako softvérový vývojár začínal na Slovensku, v rodnej krajine pôsobil do roku 2000. V roku 2001 odišiel do Berlína, kde dostal pracovnú ponuku v jednej softvérovej firme. Začínal tam ako vývojár, v roku 2005 bol vymenovaný na pozíciu vedúceho vývoja jedného z dvoch produktov, ktoré táto firma vyrábala. V tejto pozícii zostal do roku 2008. Od roku 2009 pracuje v Mníchove vo firme BMW, kde nastúpil ako vývojový pracovník. Začiatkom roku 2013 ho vymenovali do pozície vedúceho vývojového tímu, v ktorej dodnes riadi tím 20 softvérových vývojárov a testerov. V tejto pozícii zodpovedá za vývoj časti softvéru tzv. základných funkcií vozidla, ktoré sú zabudované do každého jedného vozidla značky BMW a MINI.
Z aktuálnych modelov sa podieľal na vývoji softvéru pre model X5 či pre elektrovozidlá i3 a i8. Jeho tím momentálne dokončuje softvér pre nové BMW radu 7, ktoré príde na trh budúci rok.
Pravidelne prednáša na univerzitách a odborných konferenciách z oblasti softvérového inžinierstva.
Je tiež členom programových výborov viacerých medzinárodných konferencií.
Nagy je spoluautorom viacerých patentov, ktoré sa stretli s veľkým úspechom pri viacerých automobilových modeloch značky BMW.
Foto:
Roman Nagy žije v Nemecku od roku 2001. Najprv pôsobil v Berlíne, teraz v Mníchove. Jeho tím sa postaral napríklad o vývoj softvéru pre BMW X5 (vpravo). SNÍMKY: ARCHÍV
Zverejnené: 14.10.2014