Dňa 6. 5 . 2011 sa na akademickej pôde MTF STU v Trnave uskutočnila vedecká konferencia s medzinárodnou účasťou, pod názvom „Na podporu projektov VEGA", organizovaná pri príležitosti nedožitého životného jubilea 80 rokov prof. PhDr. Pavla Gleska, PhD.
Vedeckú konferenciu pod názvom „Na podporu projektov VEGA" usporiadala Katedra telesnej výchovy a športu ÚIPH. Úvodné slovo a zároveň otvorenie konferencie uskutočnil riaditeľ ÚIPH prof. Ing. Jozef Sablik, PhD., ktorý zdôraznil potrebu stretávania sa vysokoškolských pedagógov na akademickej pôde pri vzájomnej výmene vedeckých poznatkov. Zároveň ocenil a pripomenul pôsobenie profesora Pavla Gleska na fakulte v Trnave, ktorý položil základy vedeckého a športového napredovania Katedry telesnej výchovy a športu, ktorá sa významnou mierou podieľa na športovom dianí študentov a zamestnancov MTF STU v Trnave.
Konferencia bola zameraná na rozšírenie poznatkov z oblasti riešenia projektov a výsledkov výskumu z procesu športového tréningu a pedagogickej práce na školách, univerzitách a športových kluboch a súčasne otvorila priestor pre vysokoškolských učiteľov a trénerov na to, aby prezentovali poznatky svojich výskumných a teoretických štúdií i praktických poznatkov, osobitne z okruhu zdokonaľovania výberu športovcov a inovácie metodiky a didaktiky športového tréningu i problematiky školskej telesnej a športovej výchovy. V rámci konferencie bolo prezentovaných 19 príspevkov, ktoré obohatili športovú a telovýchovnú prax o ďalšie nové vedecké poznatky.
Z viacerých vystúpení zaujal zúčastnených príspevok Petra Kurhajca predsedu „Spoločnosti Ferdinanda Martinenga", ktorý priblížil s ďalším vystúpením Mgr. Milana Belka činnosť ich spoločnosti a život i dielo profesora Pavla Gleska, s jeho celoživotným pedagogickým, trénerským, funkcionárskym a vedeckým pôsobením u nás aj v zahraničí.
Prof. Rudolf Horváth z Pedagogickej fakulty z Prešova vo svojom príspevku zaoberajúcom sa stavom kondičných schopností aplikáciou položiek Eurofit zvýraznil, že jednou zo základných povinností vysokoškolského učiteľa okrem edukačnej činnosti je vedeckovýskumná a publikačná činnosť. Vysokoškolský pedagóg by nemal len využívať poznatky získané štúdiom a interpretovať myšlienky iných autorov, ale v prvom rade by mal prezentovať svoje vlastné myšlienky ako výsledok skúmania svojich skúseností a poznatkov.
Témy viacerých prednesených príspevkov svedčili o tom, že nové prístupy a východiská v rámci športovej edukológie, kinantropológie a humanistiky je možné neustále objavovať, rozširovať a zároveň prispievať k rozvoju telesnej výchovy a športu ako významnej súčasti kultúry, ale aj neustálemu vzostupu jej vedeckého poznania.
Účastníci konferencie sa zhodli v názore, že fakulty univerzít v rámci svojich možností vytvárajú pod vedením športových pedagógov pre študentov prostredie, kde môžu nájsť podmienky na uspokojenie ich vnútorných potrieb, či už aktívnou formou alebo rekreačnou, čím významne prispievajú pri ich náročnom vysokoškolskom štúdiu. V závere konferencie, ktorá sa niesla v príjemnej pracovnej atmosfére a v duchu spomienok na prof. Pavla Gleska sa všetci zúčastnení vzájomne lúčili s dobrým pocitom a zároveň si sľúbili, že sa do Trnavy ešte radi vrátia.
Marián Merica