Vážené kolegyne, kolegovia, učiteľky a učitelia MTF STU,
po nedávnom ozname o zmenách v pravidlách pre výpočet osobných príplatkov na našej fakulte, vedenie fakulty bolo niekoľkokrát požiadané o zverejnenie konkrétnych údajov a taktiež o vysvetlenie niektorých pojmov, použitých v v zverejnenom materiáli v spojitosti s fondom č.2 - fond pre výpočet časti osobných príplatkov vzhľadom na výkony tvorivých zamestnancov.
Opätovne zdôrazňujem, že novými, modifikovanými pravidlami vedenie fakulty reaguje na aktuálnu metodiku výpočtu dotácií Ministerstva školstva SR a súčasne na podmienky Akreditačnej komisie pri vláde SR tak, aby naše kritériá nedivergovali od aktuálnych pravidiel a navyše pôsobili motivačne do budúcnosti pre udržanie fakulty v rangu univerzitných inštitúcií.
Na rozdiel od MŠ SR sú pedagogické výkony našich ústavov váhované len koeficientom 0.3 (metodika MŠ SR pre rok 2010 použila koeficient 0.6). Dôvodom je fakt, že po zásadných reformách pedagogického procesu na fakulte v zmysle komplexnej akreditácie sa celkový objem pedagogických výkonov na ústavoch MTF STU takmer vyrovnal (vo všetkých ústavoch úväzky dosahujú približne 100% internej normy a nie je dôvod ich zvyšovať), takže toto kritérium pri vysokej váhe začalo pôsobiť ako faktor, ktorý neúmerne „ťahal“ výkony k strednej hodnote pedagogických výkonov. Zavedený pojem študentohodiny možno vyjadriť nasledovne:
Študentohodiny vyjadrujú podiel ústavu na celkových pedagogických výkonoch fakulty. Je to hodinová výmera predmetu násobená počtom študentov zapísaných na tento predmet a koeficientom stupňa štúdia (od 0,5 pre I. ročník I. stupňa po 3,0 pre III. stupeň podľa pravidiel MŠ SR), pričom sa tvorí suma po predmetoch zabezpečovaných ústavom.
Kritérium č.2 - hodnotenie publikačných výstupov bolo rozdelené do dvoch častí: prvá má reflektovať ich podiel na výpočet dotácií, druhá vplyv na budúcu komplexnú akreditáciu. Je to relatívne ťažký problém, pretože ten istý publikačný výstup môže mať zásadne rozdielnu váhu z pohľadu akreditačnej komisie a MŠ SR. Ako príklad uvediem monografiu v slovenskom jazyku, vydanú v slovenskom nakladateľstve: pre účely výpočtu dotácií je tento publikačný výstup rovnocenný s monografiou v anglickom jazyku a vydanou v zahraničí, t.j. má vysokú bonitu, pre akreditáciu je však zaradený ako výstup typu C, t.j. nepoužiteľný pri akreditácii univerzitnej inštitúcie. Preto v našom systéme v druhej časti – akreditačné publikačné výstupy - do hodnotenia výstupy typu C a D vôbec nezaraďujeme. Pre aktuálne hodnotenie na rok 2010 je podiel oboch zložiek tohto kritéria stanovený na polovicu a kritérium má relatívne vysokú váhu 0,4. V tomto zmysle fakulta konzekvetne presadzuje publikovanie v angličtine a v zahraničí. Na každý ústav vyčlenila už v roku 2009 a taktiež na rok 2010 rovnaké, nemalé prostriedky na podporu kvalitnej publikačnej činnosti.
Kritérium č.3 je z hľadiska interpretácie veľmi jednoduché. V zmysle pravidiel MŠ SR pre výpočet dotácií ale i pravidiel akreditačnej komisie sú zohľadnené finančné prostriedky, pridelené na vedecké a odborné domáce i zahraničné projekty (nie mobilitné) a taktiež na zmluvné projekty s priemyselnými partnermi, ak sa preukáže ich vedecký alebo odborný charakter.
Na záver chcem na konkrétnych, pre rok 2010 platných vstupných údajoch demonštrovať, ako sa každých 1000,00 EUR v tomto fonde prerozdelí na naše ústavy a taktiež koľko finančných prostriedkov pripadne v priemere na jedného tvorivého pracovníka každého ústavu - viď tabuľka.
Moravčík Oliver
dekan