Vážené kolegyne a kolegovia, študentky a študenti,
pre mnohých z Vás sú tohoročné fakultné výsledky agentúry ARRA po úspešnej komplexnej akreditácii možno sklamaním, minimálne ale rozčarovaním. Argumenty, prečo tomu je tak, sa nemenia, tak ako sa nemenia kritériá ARRA. O tých som sa už v minulosti vyjadril, že sú skutočne vhodné na stanovenie najlepších, ale bez rešpektovania ekonomického prostredia, v ktorom fakulty a univerzity pôsobia. Dôkazom tohto tvrdenia je napríklad to, že v rebríčku ARRA najúspešnejšie technické fakulty musia byť v rámci STU dotované prerozdeľovaním štátnej dotácie na úkor horšie hodnotených. Okrem toho, ak si hocikto z Vás dá tú námahu a preklikne sa cez niekoľko medzinárodných ratingov univerzít v svetovom meradle, ľahko zistí, že žiadne dve ratingové a rankingové agentúry neponúkajú ani zďaleka rovnaké výsledky (porovnajte napr.: http://www.webometrics.info, http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2009/results), pretože každá agentúra má zadefinované vlastné porovnávacie kritériá.
Vráťme sa ale k aktuálnym výsledkom ARRA:
Aj keď sme aktuálne na 19. mieste, patrime do skupiny fakúlt na 14. až 19. mieste s minimálnymi bodovými rozdielmi (správa ARRA za rok 2009 hodnotí výstupy predchádzajúceho roku, t.j. roku 2008).
Porovnanie s minulými rokmi:
-2007 (2006): 32,0 bodov, 16. miesto, príslušnosť do skupiny fakúlt s podobným bodovým hodnotením (rozdiely 2 body) na 14. - 20 mieste.
-2008 (2007): 37,0 bodov, 16. miesto, skupina 15 - 19.
-2009 (2008): 35,1 bodu, 19. miesto, skupina 14 - 19.
Agentúra ARRA hodnotí 5 kritérií, zložených z plnenia čiastkových parametrov. Vnútorná štruktúra (napr. váhovanie a vzájomné vplyvy) jednotlivých parametrov sa zo správy nedá vyčítať, zo známych informácií vyplýva nasledovné:
Kritérium 1 „Učitelia a študenti" pozostáva z koeficientov:
SV1: Pomer počtu všetkých študentov na jedného učiteľa
SV2: Pomer počtu študentov na profesorov a docentov
SV3: Pomer prof., doc. a PhD. ku všetkým učiteľom
SV4: Pomer prof. a doc. ku všetkým učiteľom
V tomto kritériu je MTF na 19. mieste z 24 hodnotených technických fakúlt. Ak nezohľadníme ostatné vplyvy, pre zlepšenie tohto kritéria ARRA by sme mali:
a/ znížiť počty študentov na 1. a 2. stupni - zlepšili by sa SV1, SV2
b/ zvýšiť počty profesorov a docentov, čiastočne aj asistentov s PhD. - zlepšili by sa ukazovatele SV3, SV4c/ ak by sme znížili počet učiteľov bez PhD., zlepšil by sa SV3, ale zhoršil SV1.
Kritérium 2 „Záujem o štúdium" je zložený takto:
SV6: Podiel prihlásených uchádzačov k plánovanému počtu prijatých.
SV7: Pomer zapísaných a prijatých študentov.
SV8: Podiel zahraničných študentov.
Tu je MTF na 7. mieste, pre zlepšenie (opäť s ignorovaním súvislostí s akreditačnými a dotačnými kritériami) by bolo potrebné
a/ plánovať menej študentov na vstupe (SV6),
b/ zvýšiť pomer zapísaní/prijatí (administratívne?!?!),t.j. mali by sme prijať len takých uchádzačov, ktorí sa naozaj zapíšu (SV7)
c/ zvýšiť počty zahraničných študentov (SV8). Samozrejme, vítaný je každý zahraničný študent, ktorý akceptuje systém štúdia na MTF. Na druhej strane vedenie MTF už viackrát odmietlo poskytovať na komerčnej báze pre organizované skupiny zahraničných študentov špecifické štúdium zakončené plnohodnotným diplomom.
Kritérium 3 „Publikácie a citácie" pozostáva z:
VV1: Počet publikácií vo WoK za roky 1999-2008 na tvorivého pracovníka.
VV2: Počet citácií WoK za roky 1999-2008 na tvorivého pracovníka.
VV2a: Počet citácií WoK za roky 1999-2008 na publikáciu.
V tejto oblasti sme na 13. mieste. Iste mi dáte za pravdu, že 10 hodnotených rokov vytvára priestor pre veľkú zotrvačnosť v tomto bode. Rovnako si myslím, že trend MTF vďaka systému podpory publikačnej činnosti je dobrý.
a/ K VV1: na fakulte sme sa rozhodli realizovať len publikácie, ktoré zohľadňuje akreditačná komisia alebo ministerstvo pri nápočte dotácií, takže tu si fakulta žiadne korekcie do budúcnosti nemôže vo forme kompromisov dovoliť. Je pravda, že celkový počet publikácií na fakulte klesol, ale výrazne narástol počet tzv. bonitných, akceptovaných obomi vyššie uvedenými inštitúciami.
b/ K VV2 a VV2a: tu naozaj žiaden okamžitý recept neviem poskytnúť, ale dá sa predpokladať, že zameranie sa na vysokohodnotné publikácie v angličtine prinesie v dohľadnej dobe ovocie.
Kritérium 4: „Doktorandské štúdium" obsahuje:
VV4a: Podiel absolventov doktorandského štúdia a študentov prvého ročníka doktorandského štúdia za tri po sebe idúce roky.
VV5: Ročný priemer počtu absolventov doktorandského štúdia za posledné 3 roky na počet profesorov a docentov.
VV6: Počet doktorandov denného štúdia delený počtom denných študentov bakalárskeho a inžinierskeho štúdia
MTF je v tomto kritériu na 17. mieste. Vnímavejším z Vás neunikne, že toto kritérium znevýhodňuje tých, ktorí medziročne zvyšujú počty doktorandov (a tie závisia od výsledkov vo vede a výskume - teda tí, ktorí sa zlepšujú vo vedeckovýskumnej činnosti, sú v tomto kritériu znevýhodnení).
Pre zlepšenie plnenia kritéria (ak zamietneme absurdnú možnosť znížiť počet prijatých doktorandov, čím by sme excelentne plnili VV4a):
a/ je nevyhnutné zvýšiť úspešnosť doktorandov (VV4a, VV5),
b/ znížiť počty študentov na 1.a 2. stupni (VV6) - to sú z rôznych dôvodov ťažko akceptovateľné požiadavky z uhla pohľadu kvality vzdelávania a aj ekonomiky fakulty.
Kritérium 5: „Granty" pozostáva z:
VV7: Grantové prostriedky KEGA a VEGA na tvorivého pracovníka v roku 2008
VV8: Grantové prostriedky APVV na tvorivého pracovníka v roku 2008
VV9: Grantové prostriedky zo zahraničných grantov na tvorivého pracovníka v roku 2008
VV10: Celkové grantové prostriedky na tvorivého pracovníka v roku 2008.
Fakulta je hodnotená na 17. mieste. Trendy sú nastavené dobre, v grantoch sa naša úspešnosť rapídne zlepšuje. Musím však priznať, že mi nie je úplne jasné, prečo sa granty najprv hodnotia po skupinách a potom sa ešte hodnotí a boduje aj ich suma.
Dámy a páni,
univerzita a ani fakulta nedostáva štátnu dotáciu na základe výsledkov ARRA a ani komplexná akreditácia sa nevykonáva na základe kritérií, ktoré aplikuje táto ratingová a rankingová agentúra. V budúcom roku ARRA nedostane štátnu dotáciu a je otázne, či bude hodnotiť slovenské vysoké školy. To by bolo však veľmi účelové stanovisko k problému, nakoľko sa dá predpokladať, že uchádzači o štúdium budú už v krátkej budúcnosti zvažovať aj na základe podobných hodnotení voľbu školy a fakulty, na ktorej budú chcieť študovať. A univerzitnej fakulte s vysokým hodnotením v komplexnej akreditácii nie veľmi lichotivé hodnotenie agentúrou ARRA k dobrému menu určite neprospieva. Vedenie MTF sa preto - aj keď upozorňuje na neadekvátnosť alebo malú vypovedaciu schopnosť niektorých kritérií - takýmito hodnoteniami zaoberá, analyzuje ich a v praktickom konaní na ne reaguje.
Chcel by som na záver vysloviť presvedčenie, že aktuálne nastavené kritériá sledovania výkonov v oblasti vedy, výskumu a aj vo výučbe na MTF prispejú k zvýšeniu kvality našej práce už v horizonte niekoľkých rokov a zaručia podstatne lepšie hodnotenie fakulty na rozhodujúcich fórach a taktiež agentúrami ARRA a podobných.
Prof. Dr. Ing.Oliver Moravčík, v.r. doc.Ing.Peter Schreiber, PhD.v.r.
dekan predseda AS MTF