Prejsť na obsah
Dianie na MTF

Zapoj sa do kampane Suchej únor (Suchý február), ktorá pomáha každoročne tisícom ľudí s uvedomením si svojho vzťahu k alkoholu.

S pitím vďaka nej nadobro skončí 53% účastníkov, osobnú hrdosť si vďaka kampani zdvihne 86% účastníkov a vlani sa aj vďaka spolupráci s ISIC zapojilo takmer 20% študentov.

Suchej únor  (Suchý február) je mesačná výzva, pri ktorej si môžeme vyskúšať, či zvládame pitie alkoholu alebo, naopak, alkohol ovláda nás.

Suchý február je výzva - jeden mesiac úplne bez alkoholu nám ukáže, či my ovládame alkohol alebo on nás!

 

Ak máš chuť ochutnať triezvy život, zapoj sa do kampane vyskúšaj si mesiac bez alkoholu.

Registrovať sa môžeš na www.suchejunor.cz. Registrácia je spustená od 18. januára 2021. 

 

Pre ročník 2021 organizátori pripravili aj Instagramovú súťaž o najlepší nealko drink.

Čo z toho budeš mať?

Suchej únor (Suchý február) sa stal kampaňou za „čistokrvný život“, ktorý pre mnoho účastníkov neznamená iba mesačný detox od alkoholu, ale celkovú očistu spojenú so zdravým životným štýlom a chuťou urobiť pre seba niečo zmysluplného.

Suchej únor (Suchý február) nechce prohibíciu, ani nebojuje proti alkoholu ako takému. Je to osvetová kampaň za zdravší a uvedomelejší život, do ktorého spravidla patrí aj umiernená konzumácia. Je založená na skutočnom probléme, ktorý na Slovensku i v Česku máme. Je ním neúmerne vysoká spotreba alkoholu a s ňou spojené negatívne dôsledky.

Čísla platné pre Českú republiku:

  • 6 % celkovej úmrtnosti v Českej republike patrí alkoholu
  • Podľa českých dát je cez 1 milión ľudí za hranicou rizikového pitia
  • Podľa WHO vypijeme 14,4 litra čistého liehu na osobu za rok – po odpočítaní spotreby u turistov
  • 6 miliárd sú spoločenské náklady súvisiace s nadmernou spotrebou alkoholu.

Suchej únor (Suchý február) nemá za cieľ spraviť z nás abstinentov. Ale vieme, že je okolo nás množstvo tých, ktorí problém s alkoholom reálne majú, a že je dobré túto tému otvárať. V práci, doma, medzi kamarátmi, v škole.

Sme zároveň presvedčení, že pozitívna kampaň, ktorá ľudí baví a motivuje, je účinnejšia než akýkoľvek nátlak.

Aj preto k zapojeniu sa do kampane a šíreniu jej myšlienky vyzývame i každého z vás. Alkohol sa totiž nemusí týkať len nás, ale taktiež ľudí okolo nás, kvôli ktorým sa stávame niečím ako „pasívnymi fajčiarmi“, teda skôr konzumentami alkoholových excesov. Hovorí sa tomu SHD, teda second-hand drinking (pitie z druhej ruky). Keď napríklad pije náš rodič a na nás to negatívne dopadá. Alebo keď pije náš kamarát, kolega alebo zamestnanec.

Veríme skrátka, že sa vám mesačná abstinencia stane užitočnou životnou skúsenosťou, po ktorej budete vedieť, že i keby ste strávili príjemný večer s pohárom dobrého vína, budete vedieť, že by ste to zvládli i s bylinkovým čajom.

V rámci kampane vychádza taktiež kniha, ktorá predstavuje v 28 kapitolách alkohol v mnohých spoločenských úlohách - od spánku, cez rizikové povolania, vzťahy a sex, liečbu, výchovu, gastronómiu, šport, motiváciu, alebo dopady alkoholu na generáciu Z a vzdelávanie. Je pozitívna a odľahčená, no plná informácií, príbehov, rozhovorov s celkom 72 osobnosťami.

 

Sucháč prebieha už 9. rokom. Medzi partnerov akcie patrí Národný ústav duševného zdravia, BESIP, Ministerstvo zdravotníctva ČR, Národná linka pre odvykanie, alebo ISIC.

 

Podľa podkladov kampane Suchej únor spracovala 

Mgr. Renáta Ivančíková