MTF v decembri úspešne ukončila riešenie regionálneho CSA projektu V4+ACARDC, ktorý spolufinancoval Medzinárodný vyšehradský fond, v ktorom fakulta viedla pod hlavičkou UIAM šesť akademických subjektov z krajín V4 a Ukrajiny (zo Slovenska aj STU-FEI). V projekte sa sformovalo V4-konzorcium pre Horizont 2020 a v rámci vyhľadávania partnerov sa získal prehľad o konkurencieshopnosti MTF, resp. STU v oblasti integrovania IT do akademického vzdelávania, čo o.i. patrí medzi priority výskumu EU. V rámci projektu sa vytvoril technologický systém kolaboratívne prepájajúci klaudy a počítače, ktorý prepája softvér vyvinutý na MTF využívajúci dva úžitkové vzory. Neobyčajne úspešným výstupom bolo publikovanie, pretože za 16 mesiacov trvania projektu partneri publikovali 18 vedeckých článkov a jeden je v štádiu recenzie v karentovanom časopise IEEE. Špecifickým výsledkom projektu je, že odberateľom výstupov a úžitkových vzorov sú okrem MTF a STU-FEI aj partnerské akademické subjekty (univerzity z Poľska, Českej republiky, Maďarska), ktoré okrem aplikácií do výskumu začali výstupy zavádzať do výučby vo forme tzv. edukačných balíkov, ktoré sa kolaboratívne modelovali v projekte (napr. na UIAM sa v súčasnosti testujú pre výučbu programovacieho jazyka PHP). Je všeobecne známe, že počítače nedokážu spracovať požiadavky výučby materiálovo-technologických predmertov, matematiky, chémie jedným univerzálnym formátom - problémom je hlavne vizualizácia, takže tvorba vzdelávacích materiálov si vyžaduje spoluprácu IT expertov. Riešenie, ktoré kolaboratívne vyvinuli a otestovali partneri, však umožňuje tieto problémy riešiť bez cudzej pomoci a to aj uživateľom s bežnými počítačovými zručnostiami. Vďaka tomu aj pedagóg-laik dokáže hromadne vyrábať vlastné aj multi-mediálne edukačné zostavy. Na ilustráciu možno uviesť, že poľský partner si začal spracovávať materiály v angličtine pre výučbu zahraničných študentov. Aj z toho dôvodu projektová manažérka Fondu odporučila konzorciu V4+ACARDC pokračovať vo výskume na regionálnej úrovni. Keďže v priebehu riešenia sa v projekte vystriedala dvadsiatka riešiteľov, vrátane štyroch pracovísk a troch ústavov MTF, využitie výstupov vo výučbe a výskume sa netýka len koordinujúceho ústavu UIAM. Ich zavedenie je teda aj určitou výzvou pre celú fakultu, resp. aj STU, o.i. aj preto, že napr. v rozhovore pre Slovenský rozhlas deklaroval rektor STU, že univerzita trpí akútnym nedostatkom výskumníkov, ktorých počet je len zlomkom oproti renomovaným zahraničným univerzitám.
Text : Ing. Svetský