STRUČNÝ POPIS PROJEKTU |
Predkladaný projekt je určený pre vybranú cieľovú skupinu (skupiny) - študenti vysokej školy a manažment vysokej školy (ďalej len VŠ). Hodnotenie predchádzajúcich skúseností s takto definovanou cieľovou skupinou (skupinami) vychádza z prostredia, v ktorom sa bude projekt realizovať - t. z. akademické prostredie, ktorého riešitelia a miesto projektu je dennodennou súčasťou ich života. Ide o hodnotenie inovatívnych foriem riadenia, poradenstva a manažovania činností na fakulte s cieľom dosiahnuť racionalizačné, efektívne a motivujúce prínosy pre študentov a manažment fakulty. Výsledok riadenia, jeho kvalita a efektívnosť závisí od kompetentnosti subjektov riadenia, od ich realizačných schopností, praktických zručností potrebných pre uplatnenie vlastností a znalosti v každodennom živote vysokej školy.
Manažérstvo vysokých škôl zahrňuje aktivity zamerané na stanovenie cieľov a poslania vysokých škôl, ich realizáciu a hodnotenie. Sú to aktivity, ktoré majú informačno - komunikačný charakter a ktorými zamestnanci vysokej školy (akademickí funkcionári, vedúci zamestnanci, učitelia a zamestnanci) a študenti t.j. subjekty riadenia, pôsobia na priebeh a rozvoj výchovno - vzdelávacích procesov a činností v oblasti vedy i ďalších činností, t. z. objekty riadenia, s cieľom dosahovať efektívnosť a kvalitu ich výsledkov. Znamená to teda, že za subjekty riadenia sú v tomto projekte definovaní vedúci zamestnanci (manažment fakulty) a študenti VŠ ako spoločná cieľová skupina.
Za posledné obdobie (od roku 2007) patria na fakulte k najvýraznejším výstupom, ktoré prebehli hodnotiteľskými procesmi: komplexná akreditácia, evaluácia, samohodnotiteľské procesy, hodnotenie podľa CAF a rôzne iné hodnotiace kritériá a procesy, a ktoré mali priamy vplyv na študentov a zamestnancov fakulty a predstavujú inovatívne zmeny v živote fakulty:
Pre hodnotenie skúseností s cieľovou skupinou (skupinami) je preto dôležité vyzdvihnúť, že žiadateľ (MTF STU) o tento projekt, preukazuje: - schopnosť efektívneho riadenia/manažmentu organizácie, kde kritériá hodnotenia nepoukazovali iba na hodnotenia z hľadiska dosiahnutia cieľa a plnenia plánovaných úloh, ale ocenené výsledky boli posudzované tiež z hľadiska manažérskej výkonnosti, - schopnosť aktivácie systémov hodnotenia výkonnosti vzhľadom k vybraným cieľom, - účinnosť zavádzania a sledovania faktorov zvyšujúcich efektívnosť komunikácie so študentami fakulty a riadenia/manažmentu VŠ. Výhodou týchto hodnotení výkonnosti podľa verifikovateľných cieľov bola značná operatívnosť, ktorá sa ukázala ako výhoda pre hodnotenie fakulty.
|
ANALÝZA POTRIEB CIEĽOVEJ SKUPINY |
Hlavné zameranie projektu je orientované na mechanizmy tvorby nástrojov pre sledovanie uplatnenia absolventov v praxi ako výstup prispôsobenia vzdelávacieho systému potrebám vedomostnej spoločnosti prostredníctvom inovačných foriem rozvoja intelektuálneho kapitálu vedomostného potenciálu fakulty a vychádza z dlhodobého zámeru zvyšovať mieru zodpovednosti za prenos poznatkov a rozvoj vedomostnej spoločnosti. Kvalita intelektuálneho a znalostného potenciálu inštitúcie, intenzita jej rozvoja je spojená s manažmentom poznatkov. Transfer poznatkov predstavuje revíziu postavenia znalostí v hodnotovej hierarchii organizácie. Východiská pre rozvoj inovatívnych foriem vzdelávania, racionalizáciu a skvalitnenie študijných programov VŠ vrátane podpory kariérového poradenstva určujú pridanú hodnotu informačných a transformačných procesov na fakulte. Na základe týchto vstupov bol vypracovaný akčný plán projektu, ktorý predstavuje integritu vzdelávania - inovácií a vedomostí.
Manažérstvo vysokých škôl zahrňuje aktivity zamerané na stanovovanie cieľov a poslania, ich realizáciu a hodnotenie. Sú to aktivity, ktoré majú informačno - komunikačnú podstatu a ktorými pracovníci vysokej školy (funkcionári, vedúci pracovníci, učitelia a zamestnanci) a študenti (subjekty riadenia) pôsobia na priebeh a rozvoj výchovno - vzdelávacích procesov a činností v oblasti vedy i ďalších činností (objekty riadenia), s cieľom dosahovať efektívnosť a kvalitu ich výsledkov. Manažérstvo vysokých škôl sa vyznačuje viacerými zvláštnosťami, ktoré ovplyvňujú jeho štruktúru i proces jeho činnosti. Sú to najmä:
Výber cieľovej skupiny - študenti vysokej školy (pre projekt platí dekompozícia, resp. ohraničenie na študentov posledných ročníkov inžinierskeho štúdia v dennej forme štúdia/budúcich absolventov) a manažment vysokej školy (v prípade projektu platí dekompozícia subjektu na fakultu, t. z. nie univerzita) - vychádzal zo základných charakteristík manažérstva vysokých škôl a z definičného ohraničenia cieľovej skupiny v tejto výzve. Študenti fakulty a manažment VŠ sú teda spoločne subjekty riadenia, ktoré ovplyvňujú rozvoj inovatívnych foriem vo vzdelávaní.
Manažment je interdisciplinárny vedný odbor, ktorý sa zaoberá riadením ako cieľavedomou činnosťou ľudí a jeho poslaním je vytvoriť metodológiu (filozofiu) riadenia, s dôrazom na dosiahnutie efektívnosti tejto činnosti vo vzťahu k vopred určenému cieľu. Hoci poznatky manažmentu vychádzajú z podnikateľskej činnosti, uplatňuje sa aj v nepodnikateľských organizáciách, v ktorých je nevyhnutná racionalita konania.Za najvýznamnejšie charakteristiky manažmentu (manažérstva) vo všeobecnosti a teda aj manažérstva vysokých škôl, možno považovať:
Z funkčného hľadiska sa manažment považuje za cyklický, relatívne uzavretý proces, ktorý sa začína vytýčením cieľov a úloh a končí ich splnením. Na základe informácií o výsledkoch (kontroly) sa potom vytyčujú nové úlohy a ciele a cyklus sa začína odznova. V každej inštitúcii však prebieha určité množstvo riadiacich cyklov, ktoré sa od seba odlišujú:
Sú to čiastkové riadiace cykly, ktoré obsahujú množstvo na seba nadväzujúcich operácií. Všetky však navzájom súvisia a spolu tvoria jednotný cyklus riadenia. Základné funkcie riadenia spočívajú v
Vo väčšine organizácií existujú tri rozhodovacie úrovne, ktoré korešpondujú s troma úrovňami manažmentu. Sú to:
Vysoké školy aplikujú najnovšie poznatky vedy a techniky v úzkom previazaní s kultúrnymi a spoločenskými potrebami krajiny a sprostredkúvajú ich uchádzačom o vysokoškolské vzdelanie daného druhu (obsahu). Manažérstvo (manažment) vysokých škôl je poznačené týmito rozhodujúcimi skutočnosťami :
Pre potreby dlhodobého efektívneho a kvalitatívne úspešného rozvoja každej vysokej školy je nevyhnutné rozpracovať filozofiu pôsobenia subjektov manažmentu na objekty manažmentu (subsystémy vysokej školy), t.j. filozofiu uplatňovania manažérskych princípov riadenia.
Vysoké školy v ich celistvosti treba chápať ako vrcholné vzdelávacie, vedecké a umelecké ustanovizne, ktorých prioritným poslaním je rozvoj vzdelanostnej a celkovej kultúrnej úrovne obyvateľstva vôbec. Výchova a vzdelanie sú jedným z najdôležitejších rozvojových mechanizmov, podmienkou osobného rozvoja jednotlivca, jeho aktivity v spoločenskom, občianskom a kultúrnom živote. Súčasne prispievajú k riešeniu sociálnych a hospodárskych problémov krajiny.
Prínosy, resp. efekty z predloženého návrhu projektu môžu byť :
Nepriame prínosy, ktoré sú vlastne nekvantifikovateľné, sa prejavujú na strane vrcholového manažmentu fakulty a absolventov fakulty. Ide o získanie informácií potrebných pre rozhodovanie a plánovanie aktivít súvisiacich s problematikou starostlivosti o uplatnenie absolventov vlastnej fakulty v praxi. Merateľnosť faktorov z hľadiska napr. adaptačných procesov v praxi, miery uspokojenia s poznatkami nadobudnutými počas štúdia v študijných programoch (pokým nie sú overené v praxi), je mimoriadne zložitá záležitosť. Naproti tomu je dostatok indikátorov na to, aby výsledky tohto projektu priniesli model, ktorý bude verifikovaný na fakulte a môže byť následne uplatnený pre všetky fakulty/univerzity, pretože ide o spoločný/porovnateľný akademický priestor.
Z dostupných zdrojov, ktoré sa venujú otázke kariérového poradenstva vyplynulo, že toto poradenstvo sa ohraničuje (obmedzuje) na organizáciu kurzov, školení, resp. zavádzania nepovinných predmetov orientovaných na kultúru práce a záujmy trhu práce. Predložený projekt sa bude venovať iným nástrojom, ktoré budú predstavovať jednotný cyklus previazanosti a interakcie cieľovej skupiny - študenti a manažment fakulty, pretože len jednotným a koncepčným prístupom je možné očakávať prínosy, ktoré tento projekt predikuje a svojimi odbornými kapacitami je schopný ich dosiahnuť. Nepôjde teda o už zabehnuté štandardné formy usporadúvania kurzov a školení, ale o filozoficky a metodologicky previazaný model aktivít, ktoré budú podporovať:
Charakteristiku možných prínosov navrhovaného poznatkovo orientovaného systému tvorby nástrojov pre sledovanie uplatnenia absolventov v praxi určuje :
|